Menu

Zakelijke etiquette Duitsland

  • In het Duitse bedrijfsleven gelden strengere formele en hiërarchische verhoudingen dan in Nederland. De directeur is in Duitsland bijvoorbeeld veel belangrijker dan in een Nederland.
  • Het is in Duitsland de gewoonte om de volledige voornamen op het visitekaartje zetten. Maar spreek je zakenrelatie altijd met zijn/haar achternaam en met de juiste titels aan.
  • Duitsers vinden het gebruik van titels belangrijk. Spreek je gesprekspartner dan ook met de juiste titel aan. Frau doctor…, Herr professor.. enz.
  • Spreek je Duitse zakenrelatie altijd aan met U/Sie. Tutoyeren is niet gebruikelijk, zelfs niet voor collega’s onder elkaar.
  • Houd de bespreking zakelijk. Tijdens zakelijke besprekingen is het niet gangbaar om over het privéleven te praten.
  • Duitsers zien zakendoen als een serieuze aangelegenheid. Humor in zakelijke besprekingen wordt dan ook niet gewaardeerd.
  • Zorg voor een correcte uitstraling. Men kleedt zich vrij formeel: mannen dragen een pak en stropdas, vrouwen een mantelpak. Ongepoetste schoenen zijn uit den boze.
  • Zakenlunches zijn niet gebruikelijk in Duitsland. Men geeft de voorkeur aan zakelijke etentjes ’s avonds in een goed restaurant.
  • Belangrijke beslissingen worden in Duitsland doorgaans door de directeur genomen. Men kan het dan ook als belediging ervaren als iemand met een lagere functie als afgezant uit Nederland gestuurd wordt.
  • Vergaderingen worden in Nederland gebruikt om te discussiëren. In Duitsland is het gebruikelijk dat iedereen zijn visie geeft en dat daarna de directeur zijn beslissing neemt, er wordt dus niet gediscussieerd.
  • Duitsers hechten grote waarde aan deskundigheid en professionaliteit. Laat merken dat je kennis van zaken hebt, maar laat de gesprekpartner in zijn waarde.
  • Relatiegeschenken zijn niet gebruikelijk in het Duitse zakenleven en een kostbaar geschenk kan zelfs als ongepast worden beschouwd.
  • Punctualiteit is belangrijk in Duitsland, zorg dat je altijd op tijd komt. Te laat komen wordt als een belediging opgevat.
  • Er wordt veel waarde gehecht aan afspraken en beslissingen. Eenmaal genomen beslissingen en gemaakte afspraken worden liever niet gewijzigd.
  • Houd er rekening mee dat Duitsers elk plan tot in detail willen bekijken. Hierdoor kan een project meer tijd in beslag nemen dan je had verwacht.
  • Duitsers vinden kwaliteit erg belangrijk, men wil altijd de beste kwaliteit.